Onze School
Doelgroep
In type basisaanbod wordt onderwijs gegeven aan kinderen met een licht mentale beperking of ontwikkelingsachterstand. De einddoelstelling van het type basisaanbod – onderwijs is de integratie van leerlingen in een normaal leef- en arbeidsmilieu. Om dit doel te bereiken stimuleren we de vorming van de totale persoonlijkheid. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen de elementaire schoolkennis en vaardigheden verwerven.
Matig mentale beperking:
Het hoofddoel is het optimaal leren functioneren in de maatschappij.
De kinderen leren functioneel lezen en rekenen.
Toekomst: beschermd leef- en werkmilieu.
Ernstig/diep mentale beperking:
Op school stimuleren we de basisfuncties en leren we hen elementaire vaardigheden.
Het hoofddoel is het bevorderen van de communicatie en zelfredzaamheid.
De nadruk ligt hier op het welbevinden.
Type 4 onderwijs wordt aangeboden aan kinderen met een fysieke beperking. Deze kinderen worden naargelang hun mentaal niveau ingedeeld in een leer-, socialisatie-, stimulatie- of autiklas.
Er wordt in alle opzichten rekening gehouden met de bijzondere noden van deze kinderen.
Werking
Kleuteronderwijs (type 2,4)
Stimulatieklas
De kleuters in deze klassen hebben een meervoudige (fysiek + mentaal) of ernstig mentale beperking. Hier primeert naast de basale stimulatie ook de zorg. Daarom krijgen ze extra individuele ondersteuning van het paramedisch personeel. Communicatie, zelfredzaamheid, motoriek en zich goed voelen zijn hier de aandachtspunten.
Lager onderwijs (type basisaanbod, 2 en 4)
Stimulatieklas
De kinderen in deze klassen hebben een meervoudige (fysiek + mentaal) of ernstig mentale handicap. Hier primeert naast de basale stimulatie ook de zorg. Daarom krijgen ze extra individuele ondersteuning van het paramedisch personeel. Communicatie, zelfredzaamheid, motoriek en zich goed voelen zijn hier de aandachtspunten.
Leerklas
In deze klassen wordt verder geoefend op de schoolse vaardigheden. Naargelang de mogelijkheden van de kinderen wordt er getracht hen op alle domeinen zo goed mogelijk te ondersteunen, rekening houdend met hun eigen tempo. Hiervoor gebruiken we aangepaste leermethoden. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling blijft hier belangrijk. De oudste leerlingen worden voorbereid op een overgang naar het secundair onderwijs.
Team
Beleid en ondersteuning

Verhelle Fabienne

Katrien Buekers

Birte Ghysens
Onderwijzend personeel
Klas zeehondjes
Klas hond

juf Dorien Maris

juf Marijke Maris

juf Patty Siemons
Klas krokodil
Klas uil

juf Krista Huybrechts

juf Julie Neven

juf Evi Huybrighs
Klas olifant
Tijdelijk / permanent onderwijs aan huis

juf Annelies De Koninck

juf Julie Neven

juf Karen Swerts
Klas vlinder
Klas poes
Ondersteuning

juf Dorien de Raeve

juf Katrien Joos

juf Lisa De Raeve
Klas muis
Klas aap

juf Martine Engelen

juf Rita Jansen

juf Kristel Clerix
Klas giraf
Klas walvis

juf Annelies Theys

juf Julie Neven

meester Jannes Lijnen
Handvaardigheid
Lichamelijke opvoeding

juf Rita Jansen

juf Zandra Schoofs
Levensbeschouwelijke vakken

Meester Bart (godsdienst)

meester Ramazan (islam)

juf Ann (zedenleer)

Paramedisch personeel
Kinesisten
Ergotherapeut

juf Katrien Bylois

juf Annelien Remans

meester Maarten Thonissen
Logopedisten
Verpleegster

juf Kathleen Christiaens

juf Katrin Vanhellemont

Leentje Coomans
Verzorging

Katleen Haesen

Wendy Eben

Natalie Ortiz Santiago
Opvoeder semi / internaat

Angelique Schiepers

Colette Vanrusselt

Katleen Haesen

Wendy Eben

Lisa De Raeve

Sita Smets
Administratie

Wendy Eben

Ann Wijgaerts
Onderhoud

Kris

Cindy
Busbegeleiding

Daisy

Linda

Rudy

Cindy

Gerry

Benny

Socialisatieklas
De kleuters bieden we individuele activiteiten en groepsactiviteiten aan op hun eigen niveau. Er wordt veel aandacht besteed aan communicatie en zelfredzaamheid. We werken in thema’s naargelang seizoenen, feesten,…