Onze School

Doelgroep

In type basisaanbod wordt onderwijs gegeven aan kinderen met een licht mentale beperking of ontwikkelingsachterstand. De einddoelstelling van het type basisaanbod – onderwijs is de integratie van leerlingen in een normaal leef- en arbeidsmilieu. Om dit doel te bereiken stimuleren we de vorming van de totale persoonlijkheid. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen de elementaire schoolkennis en vaardigheden verwerven.

Matig mentale beperking:

Het hoofddoel is het optimaal leren functioneren in de maatschappij.
De kinderen leren functioneel lezen en rekenen.
Toekomst: beschermd leef- en werkmilieu.

Ernstig/diep mentale beperking:

Op school stimuleren we de basisfuncties en leren we hen elementaire vaardigheden.
Het hoofddoel is het bevorderen van de communicatie en zelfredzaamheid.
De nadruk ligt hier op het welbevinden.

Type 4 onderwijs wordt aangeboden aan kinderen met een fysieke beperking. Deze kinderen worden naargelang hun mentaal niveau ingedeeld in een leer-, socialisatie-, stimulatie- of autiklas.
Er wordt in alle opzichten rekening gehouden met de bijzondere noden van deze kinderen.

Werking

Kleuteronderwijs (type 2,4)

Socialisatieklas

De kleuters bieden we individuele activiteiten en groepsactiviteiten aan op hun eigen niveau. Er wordt veel aandacht besteed aan communicatie en zelfredzaamheid. We werken in thema’s naargelang seizoenen, feesten,…

Stimulatieklas

De kleuters in deze klassen hebben een meervoudige (fysiek + mentaal) of ernstig mentale beperking. Hier primeert naast de basale stimulatie ook de zorg. Daarom krijgen ze extra individuele ondersteuning van het paramedisch personeel. Communicatie, zelfredzaamheid, motoriek en zich goed voelen zijn hier de aandachtspunten.

Lager onderwijs (type basisaanbod, 2 en 4)

Socialisatieklas

In deze klassen komen de schoolse vaardigheden in mindere mate aan bod. Er wordt getracht om zoveel mogelijk functioneel te werken om de kinderen zo goed mogelijk zelfstandig te laten functioneren. Dit omvat onder andere persoonlijke redzaamheid, huishoudelijke redzaamheid, maatschappelijke redzaamheid. Om zelfstandig te kunnen functioneren is het ook nodig om goed te kunnen communiceren. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan communicatie en taal.

Stimulatieklas

De kinderen in deze klassen hebben een meervoudige (fysiek + mentaal) of ernstig mentale handicap. Hier primeert naast de basale stimulatie ook de zorg. Daarom krijgen ze extra individuele ondersteuning van het paramedisch personeel. Communicatie, zelfredzaamheid, motoriek en zich goed voelen zijn hier de aandachtspunten.

Leerklas

In deze klassen wordt verder geoefend op de schoolse vaardigheden. Naargelang de mogelijkheden van de kinderen wordt er getracht hen op alle domeinen zo goed mogelijk te ondersteunen, rekening houdend met hun eigen tempo. Hiervoor gebruiken we aangepaste leermethoden. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling blijft hier belangrijk. De oudste leerlingen worden voorbereid op een overgang naar het secundair onderwijs.

Team

Beleidsteam

Secretariaat

Onderwijzend personeel

Paramedisch personeel

Opvoeder / semi internaat

Onderhoud

  • Kris

    Onderhoud

  • Gizem

    Onderhoud

  • Natali

    Onderhoud

Vrijwilligers

Busbegeleiding

  • Brenda

    Vrijwilligster

  • Max

    Onze schoolhond

  • Daisy

    Busbegeleider

  • Zaki

    Busbegeleider

  • Christine

    Busbegeleider

  • Gizem

    Busbegeleider

  • Angela

    Busbegeleider

  • Katia

    Busbegeleider

  • Rudy

    Busbegeleider

  • Gerry

    Busbegeleider

  • Linda

    Busbegeleider

BSBO Heideland

Westlaan 191
3550 Heusden-Zolder
011/42 66 64

Volg ons :

Scroll naar boven
Scroll to Top