Onze School
Doelgroep
In type basisaanbod wordt onderwijs gegeven aan kinderen met een licht mentale beperking of ontwikkelingsachterstand. De einddoelstelling van het type basisaanbod – onderwijs is de integratie van leerlingen in een normaal leef- en arbeidsmilieu. Om dit doel te bereiken stimuleren we de vorming van de totale persoonlijkheid. Hierbij is het belangrijk dat de leerlingen de elementaire schoolkennis en vaardigheden verwerven.
Matig mentale beperking:
Het hoofddoel is het optimaal leren functioneren in de maatschappij.
De kinderen leren functioneel lezen en rekenen.
Toekomst: beschermd leef- en werkmilieu.
Ernstig/diep mentale beperking:
Op school stimuleren we de basisfuncties en leren we hen elementaire vaardigheden.
Het hoofddoel is het bevorderen van de communicatie en zelfredzaamheid.
De nadruk ligt hier op het welbevinden.
Type 4 onderwijs wordt aangeboden aan kinderen met een fysieke beperking. Deze kinderen worden naargelang hun mentaal niveau ingedeeld in een leer-, socialisatie-, stimulatie- of autiklas.
Er wordt in alle opzichten rekening gehouden met de bijzondere noden van deze kinderen.
Werking
Kleuteronderwijs (type 2,4)
Stimulatieklas
De kleuters in deze klassen hebben een meervoudige (fysiek + mentaal) of ernstig mentale beperking. Hier primeert naast de basale stimulatie ook de zorg. Daarom krijgen ze extra individuele ondersteuning van het paramedisch personeel. Communicatie, zelfredzaamheid, motoriek en zich goed voelen zijn hier de aandachtspunten.
Lager onderwijs (type basisaanbod, 2 en 4)
Stimulatieklas
De kinderen in deze klassen hebben een meervoudige (fysiek + mentaal) of ernstig mentale handicap. Hier primeert naast de basale stimulatie ook de zorg. Daarom krijgen ze extra individuele ondersteuning van het paramedisch personeel. Communicatie, zelfredzaamheid, motoriek en zich goed voelen zijn hier de aandachtspunten.
Leerklas
In deze klassen wordt verder geoefend op de schoolse vaardigheden. Naargelang de mogelijkheden van de kinderen wordt er getracht hen op alle domeinen zo goed mogelijk te ondersteunen, rekening houdend met hun eigen tempo. Hiervoor gebruiken we aangepaste leermethoden. Ook de sociaal-emotionele ontwikkeling blijft hier belangrijk. De oudste leerlingen worden voorbereid op een overgang naar het secundair onderwijs.
Socialisatieklas
De kleuters bieden we individuele activiteiten en groepsactiviteiten aan op hun eigen niveau. Er wordt veel aandacht besteed aan communicatie en zelfredzaamheid. We werken in thema’s naargelang seizoenen, feesten,…