De kinderen worden ingedeeld in kleine groepen, afhankelijk van hun algemeen ontwikkelingsniveau.
Kleuteronderwijs (Type 2, 4)
De kleuters in deze klassen hebben een meervoudige (fysiek + mentaal) of ernstig mentale beperking. Hier primeert naast de basale stimulatie ook de zorg. Daarom krijgen ze extra individuele ondersteuning van het paramedisch personeel. Communicatie, zelfredzaamheid, motoriek en zich goed voelen zijn hier de aandachtspunten.
De kleuter kan vaardigheden verwerven op zijn tempo en aangepast aan zijn leerstijl.
De nadruk voor deze kleuters ligt op het verduidelijken van de omgeving en de activiteiten, zodat de kleuter zich kan ontplooien in een veilige omgeving, waarin hij zich comfortabel voelt en durft ontwikkelen.
Lager onderwijs (Type basisaanbod, 2 en 4)
De kinderen in deze klassen hebben een meervoudige (fysiek + mentaal) of ernstig mentale handicap. Hier primeert naast de basale stimulatie ook de zorg. Daarom krijgen ze extra individuele ondersteuning van het paramedisch personeel. Communicatie, zelfredzaamheid, motoriek en zich goed voelen zijn hier de aandachtspunten.
Leerlingen met ASS die binnen een geïntegreerde werking terecht komen, kunnen op een aanvaardbare manier functioneren binnen een groep. De nadruk binnen die klas ligt op het leren. Toch zal er voor dit kind een aangepaste leervorm aangeboden worden en zal er tegemoet gekomen worden aan de nood aan verduidelijking van de omgeving en de activiteiten. Het kind wordt begeleid door een leerkracht en een paramedisch team, individueel of klassikaal.
Leerlingen binnen de aparte autiwerking volgen een volledig individueel traject binnen deze klas. Ze kunnen ontwikkelen op hun niveau en aan hun tempo.